OWAH-OWAHANE TEGES SAYA LUHUR AWUJUD
PAKARYAN
Fuad Mujahid
12020114228
2012 C
A. Purwaka
Owah-owahane teges
saya luhur kang awujud pakaryan iku perangane saka owah-owahane teges saya
luhur adhedhasar drajade. Panliten ngenani owah-owahane teges kang saya luhur
wis akeh ditliti dening para ahli, nanging isih akeh sing durung cetha. Para
ahli nduweni andharan kang beda-beda ngenani owah-owahane teges saya luhur
kasebut. Ana sing ngandharake yen owah-owahane teges saya luhur (ameliyorasi)
padha karo owah-owahane teges saya alus (eufemia). Kamangka owah-owahane teges
saya luhur kalebu owah-owahane teges adhedhasar drajade lan owah-owahane teges
saya alus kalebu owah-owahane teges adhedhasar surasane.
Dhasare nliti bab iki amarga
isih ana saperangan panliten kang durung bisa mligi ngenani owah-owahane teges
saya luhur awujud pakaryan. Akeh panliten sing wis ngandharake bab iki, nanging
panliten-panliten kasebut isih durung bisa nuduhake lan nelakake tuladha owah-owahane
teges saya luhur awujud pakaryan. Iki bisa dibuktekake
saka tuladha-tuladha lan andharane para ahli sing nyebutake yen owah-owahane
teges saya luhur awujud pakaryan padha karo owah-owahane teges saya alus.
Ing makalah iki nduweni ancas kanggo ngandharake lan
njlentrehake owah-owahane teges kang saya
luhur awujud pakaryan, supaya para pamaca bisa ngerti kepriye owah-owahene
teges kang saya luhur awujud pakaryan. Saliyane iku supaya bisa mbedakake teges
saya luhur (ameliyorasi) lan teges saya alus (eufemia) kang awujud pakaryan.
Ing makalah
iki diandharake kanthi wujud analisis struktur. Panliten iki uga njlentrehake
yen owah-owahane teges saya luhur iku bisa saka jinise pakaryan kang
diluhurake. Banjur menehi tuladha kepriye teges kang awujud pakaryan iku bisa
diluhurake lan menehi tuladha-tuladha pakaryan sing bisa owah dadi saya luhur.
B. Andharan
Ing bageyan iki bakal dicethakake lan dijlentrehake tegese, titikane,
lan pamerange owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan. Supaya luwih cetha
anggone ngerteni topik ing panliten iki, mangka ing ngisor iki bakal
diandharake kanthi cetha.
1. Tegese Owah-Owahane
Teges Saya Luhur
Tegese owah-owahane teges saya
luhur yaiku owahe teges sing wiwitane asor utawa netral bisa owah dadi
tembung-tembung kang luhur utawa nyenengake. Owah-owahane teges saya luhur
tuwuh saka tembung-tembung kang netral, tembung-tembung negatip utawa asor
banjur owah tegese dadi becik, luhur, lan nyenengake. Wiwitane tembung-tembung
kang netral utawa kang negatif mau nduweni konotasi kang lumrah lan konotasi
kang ala, nanging konotasi-konotasi mau bisa owah dadi konotasi-konotasi kang
becik utawa luwih nyenengake.
Miturut
Muljana (1964:28), ngandharake yen owah-owahane
teges disebabake panemune panggango basa bisa dadi teges sing saya luhur, yaiku
owah-owahane teges sing nuju ing bab sing luwih nyenengake. Owahe teges sing kaya
mangkono iku bisa owah dadi tembung kang nyenengake utawa sawalike. Owahe teges
sing dadi nyenengake bisa sinebut ameliyorasi. Owah- owahane teges saya luhur
disebabake amarga panampane panganggo basa, banjur tembung sing digunakake
dening panganggo basa bisa owah tegese dadi luwih luhur.
Miturut Tarigan (1985:90),
tembung ameliyorasi iku dumadi saka tembung melior
kang duweni teges luwih becik, banjur bisa dadi luwih dhuwur, luwih luhur,
luwih alus. Owahe ameliyoratif tumuju menyang teges anyar kang luwih luhur
utawa dhuwur, supaya teges kang anyar iku dianggep luwih becik utawa luwih
luhur pambijine saka tembung sing sadurunge.
Djajasudarma (1993:68)
ngandharake yen owah-owahane teges bisa owah amarga saka panganggone basa.
Owah-owahane kasebut bisa tumuju ing bab kang luwih nyenengake utawa sawalike.
Tembung sing owah saka tembung kang ala banjur owah dadi tembung kang bisa
nyenengake sinebut ameliyorasi. Tembung-tembung ameliyoratif dumadi saka teges
kang netral lan teges negatif. Teges kang netral lan teges kang negatif kasebut
owah nuju teges kang positif. Owah-owahane teges bisa tuwuh amarga saka panganggo
basa (masyarakat) lan uga paugeran-paugeran sajrone masyarakat. Mula saka iku
akeh tembung sing nduweni rasa luhur, dhuwur lan nyenengake (Chaer, 2002:137).
Rasa ameliyoratif kasebut bisa wae mung asipat sinkronis. Sinkronis iku duweni teges gegayutan karo kedadeyan
sing wis dumadi sajrone wektu sing winates. Sacara diakronis bisa owah, amarga saka pengrembakane pandhangan urip lan
pangrembakane budaya, diakronis yaiku
asipat sejarah lan gegayutan karo basa (Chaer, 2002:138).
Miturut Pateda (1989:78)
owah-owahane teges saya luhur iku teges sing tumuju ing bab-bab kang
nyenengake. Teges sing tumuju ing bab-bab kang nyenengake sinebut meliyoratif. Teges saya luhur yaiku owah-owahane teges sing dianggep nduweni pangrasa
becik utawa nduweni konotasi positif (Aminuddin, 2003:131). Miturut Suwandi
(2008:121), teges saya luhur yaiku owah-owahane teges sing disebabake amarga
teges sing anyar iku darbe pangrasa luwih luhur, dhuwur, luwih becik, lan luwih
nyenengake tinimbang teges sadurunge.
Sadurunge ngandharake bab
owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan luwih rowa maneh, ing kene bakal
dijlentrehake tegese pakaryan. Pakaryan yaiku samubarang kang dibutuhake dening
manungsa tumrap uripe ing alam donya. Pakaryan utawa penggaweyan uga didadekake
sumber panguripan supaya bisa nyambung uripe manungsa iku mau. Pakaryan iku
akeh perangane, lan bisa ditrepake karo kabisane dhewe-dhewe. Kaya dene wong
kang ahli nulis utawa ahli ngarang bisa diarani sastrawan utawa pujangga.
Pakaryan uga mujudake drajade pawongan ing sakupenge masyarakat iku dhewe.
Upama wae yen dheweke tentara utawa pulisi, pawongan kasebut bakal diluhurake
lan dikurmati dening masyarakat sakupenge. Pakaryan-pakaryan kasebut ana sing
tegese kurang trep utawa asor, nanging tegese pakaryan iku mau bisa diowahi
kanthi cara diluhurake tegese pakaryan iku mau.
Sawise nelakake lan
negesi pakaryan, banjur bisa nggayutake karo owah-owahane teges saya luhur.
Tegese teges owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan yaiku owah-owahane
teges saka tembung pakaryan utawa saka jinise pakaryan sing wiwitane asor bisa
owah dadi luhur. Jinise tembung utawa frasa pakaryan kasebut wiwitane asor lan
lumrah digunakake ing cecaturan. Banjur jinise pakaryan sing wiwitane asor iku
mau owah dadi saya luhur saka teges sadurunge.
Ing bageyan iki dijlentrehake yen
panganggo basa utawa masyarakat sing nggunakake basa uga bisa ndadekake
panyebab owahe teges saya luhur utawa saya asor. Para panganggo basa sing
menehi drajad tumrape tembung-tembung lan uga bisa menehi konotasi kang becik
tumrape tembung-tembung lan uga bisa menehi konotasi kang ala. Kabeh iku
adhedhasar paugeran kang lumaku sajrone masyarakat panganggo basa.
Miturut Djajasudarma (1999:79), faktor
emotif uga njalari anane owah-owahane teges adhedhasar drajade. Teges bisa owah
jalaran sipate manungsa kang beda-beda, sipate manungsa kasebut ana kang becik
lan uga ana kang ala sajrone bebrayan. Djajasudarma uga ngandharake yen makna
kedadeyan ing tembung-tembung utawa frasa diarani eufimisme. Carane yaiku bisa
diganti simbole (tembung/frasa) karo sing anyar lan maknane owah. Owah-owahane
teges saya luhur dumadi saka tembung-tembung sing dianggep duweni teges sing
ora nyinggung wong liya sing nglakokake pakaryan kasebut.
Miturut Parera (2004:110), ana bab
kang njalari owah-owahane teges yaiku linguistik, sejarah, lan sosial. Parera
ngandharake yen bab sing njalari owah-owahane teges saya luhur iku; (1) Linguistik,
yaiku pakulinan ngetokake rong teges tembung kanthi bareng-bareng lan bisa
ndadekake owah-owahane teges. (2) Sejarah, yaiku nguripake tembung lawas kang
wis ora digawe, nggabungake teges-teges kang wis ana kanggo nggawe teges anyar,
dijarwakake saka basa liya, lan nyerap saka basa liya senadyan basa sing
saemper sarumpun utawa basa sing dudu sarumpun. (3) Sosial, yaiku masyarakat
panganggo basa bisa ngowahi owah-owahane teges amarga saben panganggo basa nduweni
panampa kang beda-beda.
Miturut
Djajasudarma (1993:71) proses kang njalari owah-owahane teges bisa dumadi
amarga sesambungan sintagmatik. Sesambungane sintagmatik yaiku satuwan leksikal
bisa owah tegese amarga kliru anggone medhot morfem-morfeme, kaya pramuwisma sing kedadeyan saka ater-ater
pra- lan wisma sing nduweni teges
buruh sing manggon ing omah, banjur dipedhot dadi pramu- lan –wisma.
Pamedhote sing salah iki dienggo kanggo ngasilake wujud-wujud sing liya, mulane
ana wujud kaya dene pramuniaga,
pramuwisma, lan pramuria. Banjur
wujude pramu- disambungake karo teges
‘pawenehe jasa’ utawa ‘pelayan’. Satuwan leksikal bisa owah amarga bisa
nyandhing karo tembung-tembung sing lumrah digunakake, banjur kadadeyan sing
kaya mangkono diarani kolokasi.
Kabeh mau bisa dijupuk yen
faktor-faktor kang njalari owah-owahane teges saya luhur iku saka; bab sosial lan
emotif. Bab sosial bisa kedadeyan amarga luwih tuwa, ngregani wong liya, lan
ngurmati wong liya. Banjur bab emotif yaiku bab panampane panganggo basa. Bab
emotif tuwuh amarga anane tumindak saka pamicara ngenani samubarang sing
nuwuhake panampa kang beda saka panganggo basa. Owah-owahane teges saya luhur
awujud pakaryan uga disebabake faktor emotif, amarga panampane wong kang beda-beda.
Dadi ing bab emotif bisa diarani bab sing njalari owah-owahane teges mligine
owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan.
2. Titikane
Owah-Owahane Teges Saya Luhur Awujud Pakaryan
Titikane owah-owahe teges saya luhur iku ora ana ing basa, ragam basa,
lan dialek. Owah-owahane teges saya luhur bisa dititiki saka panganggone basa
sing nuturake tembung-tembung kasebut luwih nyenengake, luwih becik, lan luwih
luhur drajad lan sipate. Upamane panganggo basa nuturake tembung iku mau bisa
dianggep nyenengake lan luwih nduweni tata krama, banjur tembung iku mau owah
dadi saya luhur. Banjur tegese teges netral iku dijupuk saka tembung kang ora duweni
sipat negatip utawa positip. Owah-owahane teges saya luhur uga bisa dititiki
saka para panganggo basa sing nyebutake tembung-tembung iku luwih nyenengake,
sopan, lan dhuwur drajade. Yen miturut panganggo basa tembung kasebut dianggep
lan dirasa luwih nyenengake mula bisa munggah drajade dadi saya luhur. Owah-owahane
teges saya luhur ing kene teges tembung kang digunakake ora owah, sing owah
mung tembunge dadi saya luhur.
3. Pamerange
Owah-Owahane Teges Saya Luhur Awujud Pakaryan
Pamerange owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan bisa diperang
dadi 2, yaiku awujud pakaryan adhedhasar panggone lan pakaryan adhedhasar
kahanane. Perangan kasebut nandhakake yen pamerange owah-owahane teges saya
luhur awujud pakaryan iku bisa diperang saka panggonane pakaryan kasebut lan
saka kahanane pakaryan kasebut. Perangan-perangan iku mau nandhakake yen
jinis-jinise pakaryan saka panggonan lan kahanan iku bisa diluhurake.
No.
|
Pakary an durung owah
|
Pakaryan wis owah
|
1
|
penggerong
|
wiraswara
|
2
|
sindhen
|
waranggana
|
3
|
tukang pos
|
palayangan
|
4
|
panjak
|
wira pradangga
|
5
|
tukang nethak
|
calak
|
6
|
tukang ngarang
|
pujangga
|
7
|
babu
|
pramuwisma
|
8
|
bajingan
|
kusir
|
9
|
hansip
|
denawa
|
10
|
merbot
|
takmir
|
11
|
pandhe
|
empu
|
12
|
blantik
|
makelar
|
13
|
tukang kayu
|
undhagi
|
14
|
pesindhen
|
widu
|
15
|
dhukun
|
wedya
|
16
|
dhukun bayi
|
wedyarini
|
17
|
tumenggung
|
bupati
|
18
|
abdi dalem
|
punggawa
|
19
|
kasun
|
kamituwa
|
20
|
buruh
|
kuli
|
21
|
burah
|
pratinggi
|
22
|
pengrawit
|
wiyaga
|
23
|
juru laden
|
pandharat
|
24
|
pacalang
|
pulisi
|
25
|
bakul
|
banija
|
26
|
peladen
|
pramuladi
|
a.
Awujud Pakaryan Adhedhasar Papan Panggonane
Perangan sing dimaksud owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan
adhedhasar papan panggonane yaiku sebutane pakaryan sing adhedhasar saka papan
panggonane sing asor utawa kurang becik sebutane dening masyarakat (penganggo basa).
Banjur sebutane pakaryan saka papan panggonane sing kurang becik mau owah dadi
saya luhur lan nyenengake tumrap wong sing makaryakake pakaryan kasebut. Ing
perangan iki isih diperang maneh jalaran pakaryan sing adhedhasar papan
panggonane iki ana pakaryan sing netral lan pakaryan sing asor (negatif).
1. Pakaryan adhedhasar papan panggonan sing netral yaiku pakaryan sing
netral, ora asor lan ora luhur. Banjur pakaryan sing netral iku mau owah dadi
luhur lan nyenengake tumrap wong sing makaryakake pakaryan kang netral mau.
1) Tukang pos owah dadi
palayangan
Pakaryan tukang pos
iku penggaweyan sing manggon ing kantor pos. Tukang pos iku saben dina aktipe
bakal manggon ing kantor pos lan pakaryane ngeterake layang sing dikirimake
dening wong menyang kantor pos kasebut. Sebutane tukang pos mau dirasa isih
netral, nanging tukang pos iku mau owah dadi saya luhur dadi palayangan. Tukang
pos iku penggaweyan sing nyebarake layang saka kantor pos menyang omah sing
dadi tujuwane layang-layang kasebut. Tukang pos dirasa isih netral nanging
kanggo ngurmati tukang pos banjur bisa owah dadi palayangan sing dirasa luwih
nyenengake.
Dhata ing ukara:
a) Pak Bandi dadi tukang pos ing Kecamatan Sumber Agung.
b) Senadyan dadi palayangan ing kantor pos, nanging pak Kus wis bisa
nyekolahake anake kanthi sarjana.
Ukara (a) pakaryan
tukang pos dirasa kurang nyenengake. Banjur ing ukara (b) tukang pos owah dadi
palayangan sing dianggep wis nyenengake lan luwih luhur ing antarane masyarakat
tinimbang tukang pos.
2)
Blantik owah dadi makelar
Pakaryan blantik iku pakaryan sing bisa manggon ing
pasar. Bisa manggon ing pasar kewan. Blantik iku pakaryan sing pakaryane
ngedolake barang, kewan utawa wong sing nukoni barang lan kewane wong liya.
Sebutane blantik iku mono dianggep isih netral nanging blantik iku nuwuhake
konotasi sing kurang nyenengake. Banjur sebutane blantik iku mau owah saya
luhur dadi makelar sing nyebabake luwih luhur. Sebutane blantik iku bisa wae
owah dadi asor amarga konotasine blantik iku ngadolake utawa nukoni barang-barang
sing cilik utawa wong sing ngadolake kewan wae. Kayata blantik manuk. Beda karo
konotasine makelar. Makelar dianggep wong sing ngedolake utawa nukoni
barang-barang kang gedhe. Kayata makelar sepedha motor, makelar omah, makelar
sepedhah motor, lan makelar lemah.
Dhata
ing ukara:
a) Blantik ing pasar sapi kae
jenenge Supardi.
b) Makelar lemah sing nawa omahku
wani ngetokake rega becik.
Ukara (a) iku blantik kurang diregani dening masyarakat
amarga blantik iku mono duweni konotasi kang kurang luhur. Beda karo ukara (j),
blantik wis owah dadi makelar. Makelar ing ukara (b) duweni konotasi kang
becik, malah bisa menehi konotasi kang luhur. Amarga makelar iku bisa diarani
wong sing duwe dhuwit luwih tinimbang blantik kasebut. Blantik dianggep wong
sing ngedolake utawa nukoni barang-barang cilik utawa kewan sing regane murah,
banjur blantik iku mau owah dadi makelar, lan nuwuhake konotasi kang luhur
utawa becik.
3) Bakul owah dadi banija
Bakul iku pakaryan
sing manggon ing pasar. Bisa wae bakul kasebut nggelar dagangane kanthi cara
tawa utawa ider ing dalan-dalan nanging sing dimaksud ing kene iku bakul sing
nggelar dagangane ing pasar. Sebutane bakul iku dirasa lumrah lan netral ing
masyarakat nanging sebutane bakul nuwuhake konotasi kang kurang nyenengake
tumrap wong sing megawene dadi bakul amarga masyarakat iku ngurmati wong saka
pakaryan saben dinane. Sebutane bakul sing ngemu surasa sing kurang becik iku
mau banjur owah dadi banija sing duwe konotasi nyenengake utawa luhur.
Dhata ing ukara:
a) Bulik Ida dadi bakul tahu ing pasar.
b) Pak Wage saben dinane dadi banija ing pasar sapi.
Ukara (a) nyebutake
bakul ing pasar, iku yen dirasa kurang nyenengake amarga pakaryane bakul iku
dianggep kurang duwe aji ing masyarakat utawa panganggo basa. beda ing ukara
(b), ukara (b) iku kaya-kaya ngurmati dening wong sing pakaryane tukang adol
barang ing pasar kewan.
2. Pakaryan adhedhasar papan
panggonan sing asor (negatif) yaiku pakaryan sing negatip, asor. Banjur
pakaryan sing negatip utawa asor iku mau owah dadi luhur lan nyenengake tumrap
wong sing makaryakake pakaryan kang negatip mau.
1) Babu owah dadi pramuwisma
Pakaryan babu iku
pakaryan sing manggon ing omahe juragane. Babu iku pakaryane dadi buruhe wong
sing duwe omah. Saliyane iku babu penggaweyane uga resik-resik omah, adang,
umbah-umbah, lan saliyane. Sebutane babu iku mau dirasa asor lan kurang becik
miturut masyarakat, sabab babu iku mujudake pakaryan kang dianggep kurang becik
lan kurang diregani dening masyarakat. Sebutane babu iku banjur owah dadi
pramuwisma. Owahe sebutane babu dadi pramuwisma supaya babu duweni pangaji
dening masyarakat. Senadyan babu iku pakaryan sing dianggep asor dening
masyarakat, nanging babu utawa pramuwisma iku pakaryan kang dadi juru omah ing
omahe juragane.
Dhata ing ukara:
a) Penggaweyane Silo iku dadi babu ing Jakarta.
b) Saliyane pramusaji, Pak Sodiq lagi mbutuhake pramuwisma uga.
Babu ing ukara (a)
iku katon asor banget yen dirungokake nalika cecaturan. Amarga babu iku
pakaryan kang asor. banjur ing ukara (b) pramuwisma iku dianggep luwih dhuwur
lan luwih luhur ing masyarakat. Senajaan dadi pramuwisma, nanging pramuwisma
iku isih luhur tinimbang babu sing dianggep pakaryan kang asor utawa negatif.
2) Merbot owah dadi takmir
Merbot iku pakaryan
sing manggon ing masjid utawa langgar. Merbot iku pakaryan sing pakaryane
tukang ngresiki mesjid utawa penguruse mesjid. Ing mesjid kono merbot nyaponi,
ngepel lan ngurusi kaperlonane mesjid. Merbot utawa takmir iku wong kang
ngurusi masjid utawa langgar, kaya dene ngresiki. Sebutane pakaryan Merbot iku
mono penggaweyan kang ngemu surasa kurang becik ing masyarakat amarga merbot
dianggep pakaryan sing ora duweni aji ing masyarakat. Merbot sing kurang
diajeni marang masyarakat iku mau banjur panyebutane owah dadi saya luhur dadi
takmir. Sebutane Takmir iku luwih dianggep ing masyarakat, amarga takmir luwih
becik lan nyenengake tinimbang merbot iku mau.
Dhata ing ukara:
a) Merbot ing Masjid Agung iku adhine bapak.
b) Ing wektu kang ora jelas, takmir ing masjid iku ora ngidini yen
mahasiswa adus ing jedhinge masjid.
Ukara (a) ngatonake
yen merbot iku kurang nyenengake minangka pakaryan. Iku nuduhake yen masyarakat
ngurmati uwong dideleng saka pakaryane utawa penggaweyane. Banjur ing ukara (b)
owah dadi takmir. Takmir dirasa luwih nyenengake lan luwih luhur tinimbang
merbot ing ukara (a). Iki mbuktekake faktor ngregani dening masyarakat iku saka
penggaweyan.
3) Abdi dalem owah dadi
punggawa
Abdi dalem iku
pakaryan sing manggon ing kraton utawa kasunanan. Abdi dalem sing lumrah ditemoni
yaiku abdi dalem ing kraton Ngayogyakarta Hadiningrat lan Kasunanan Surakarta.
Abdi dalem yaiku penggaweyan sing ngabdi ing dalem kraton. Saben dina
penggaweyane abdi iku nurut pakaryane dhewe-dhewe, ana sing ngresiki kandhang
jaran lan kebo, ana sing resik-resik kraton, ana sing masak, lan liya-liyane.
Kadhang kala sebutane abdi dalem iku dirasa lumrah ing masyarakat nanging sebutane
abdi dalem nuwuhake konotasi kang kurang nyenengake tumrap wong sing
makaryakake pakaryan kasebut. Lumrahe masyarakat iku ngurmati wong saka
pakaryan saben dinane lan saka upahe mergawe. Amarga penggaweyan abdi dalem iku
upahe mergawe ora sepira. Sebutane abdi dalem sing dirasa kurang nduweni aji
ing masyarakat banjur owah dadi punggawa sing dirasa nduweni konotasi apik lan
luhur ing sakupenge masyarakat lan penganggo basa.
Dhata ing ukara:
a) Abdi dalem ing Kraton Yogyakarta saben sasi mung diopahi limalas ewu,
ananging para abdi dalem ora ngresula marang Ndarabehine.
b) Punggawa ing Kasunanan Surakarta wis padha sepuh-sepuh.
Ukara (a) nyebutake abdi dalem ing Kraton Yogyakarta sing nuwuhake
kurang nyenengake lan kurang ngluhurake tumrap para abdi dalem amarga
penggaweyane abdi dalem iku opahe limalas ewu. Ing masyarakat opah saka
penggaweyan iku bisa ngluhurake drajad, dene abdi dalem iku saben sasi antuk
upah limalas ewu banjur abdi dalem dianggep pakaryan sing dirasa kurang luhur.
Mula saka iku sebutane abdi dalem ing ukara (a) owah dadi punggawa kaya ing
ukara (b). Punggawa dirasa luwih luhur sebutane tinimbang abdi dalem.
b. Awujud Pakaryan
Adhedhasar Kahanane
Perangan sing dimaksud owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan
adhedhasar papan kahanane yaiku sebutane pakaryan sing adhedhasar saka kahanan
pakaryane sing kurang becik sebutane dening masyarakat (penganggo basa). Banjur
sebutane sing kurang becik iku mau owah dadi saya luhur lan nyenengake tumrap
wong sing megawene adhedhasar kahanan. Ing perangan iki isih diperang maneh
jalaran pakaryan sing adhedhasar kahanane iki ana pakaryan sing netral lan
pakaryan sing asor (negatif).
1. Pakaryan adhedhasar kahanan sing netral yaiku pakaryan sing netral,
ora asor lan ora luhur. Banjur pakaryan sing netral iku mau owah dadi luhur lan
nyenengake tumrap wong sing makaryakake pakaryan kang netral mau.
1) Penggerong owah dadi
wiraswara
Pakaryan penggerong
iku mono pakaryan utawa penggaweyan kang netral, ora asor lan ora luhur. Banjur
pakaryan iku mau owah dadi luwih nyenengake dadi wiraswara. Penggerong utawa
wiraswara iku penggaweyan sing ngiringi penyanyi utawa sindhen sajrone campursari
utawa wayangan. Wiraswara dirasa luwih luhur tinimbang penggerong. Amarga
penggerong nduweni konotasi sing kurang diregani lan dikurmati dening
masyarakat, banjur penggerong iku mau owah.
Dhata ing ukara:
a) Saben ana tanggapan campursari, Ani iku dadi penggerong.
b) Andi lan Risma dadi wiraswara ing pagelaran wayang wengi iku.
Jinise ukara ing tuladha (a) iku ngemu teges pakaryan kang netral,
banjur ing ukara (b) owah dadi wiraswara. Ing ukara (b) wiraswara kaanggep wis
luhur, amarga wiraswara iku dianggep luwih alus lan nyenengake tinimbang
penggerong
2)
Sindhen owah dadi waranggana
Pakaryan sindhen iku kalebu
penggaweyan adhedhasar kahanan. Pakaryan sindhen kalebu pakaryan sing
adhedhasar kahanan amarga kahanan sing kudu dilakoni dening sindhen amarga kahanane
kudu nembang sajrone pagelaran wayang supaya pagelaran wayang kasebut jangkep.
Sebutane sindhen iku isih diarani netral, nanging amarga ana tembung sing
dirasa luwih nyenengake tinimbang sindhen yaiku waranggana. Waranggana iku
dianggep wis luhur lan nyenengake ing masyarakat tinimbang sindhen. Amarga
sindhen senadyan jinise pakaryan kang lumrah, nanging sindhen biyasane ngemu
konotasi kang kurang nyenengake sajrone panganggo basa.
Dhata
ing ukara:
a) Sindhen saka Magetan iku
ayu-ayu tur kenes.
b) Biyen nalika isih aktip ing
jagade kroncong, Bu Waljinah uga asring dadi waranggana.
Ukara (a) pakaryan utawa penggaweyane sindhen iku kurang
nyenengake lan konotasine kurang becik ing antarane masyarakat. Amarga sindhen
iku penggaweyan sing dilakokake dening wong wadon wayah bengi nganti parak
esuk. Banjur sindhen iku owah dadi waranggana supaya bisa owah luwih becik ing
antarane masyarakat iku dhewe. Amarga waranggana iku dianggep seniwati sing
dianggep luwih luhur. Kayata ing ukara (b) iku mau.
3)
Panjak owah dadi wira pradangga
Pakaryan panjak iku kalebu penggaweyan kang adhedhasar
kahanan. Panjak iku bisa diarani pakaryan adhedhasar kahanan amarga
penggaweyane saka kahanane acara tanggapan amarga panjak iku ngiringi utawa
penabuh gamelan. Sebutane panjak dirasa kurang nyenengake. Banjur, panjak
gamelan iku owah dadi luwih nyenengake dadi wira pradangga. Wira pradangga
dirasa luwih nyenengake lan duweni pangaji tinimbang panjak iku mau.
Dhata
ing ukara:
a) Panjake ludrug ing Unesa iku
isih enom-enom.
b) Wira pradangga ing pagelaran
wayang iku wis padha tuwa.
Ukara (a) pakaryan utawa penggaweyan panjak iku isih
dikira kurang nyenengake lan uga dianggep kurang luhur. Banjur panjak iku mau
owah dadi wira pradangga sing luwih nyenengake lan luwih luhur ing antarane masyarakat
tinimbang panjak iku mau.
2. Pakaryan adhedhasar kahanan
sing asor (negatif) yaiku pakaryan sing negatip, asor. Banjur pakaryan sing
negatip utawa asor iku mau owah dadi luhur lan nyenengake tumrap wong sing makaryakake
pakaryan kang negatip mau.
1) Hansip owah dadi denawa
Hansip kalebu
pakaryan saka kahanan. Pakaryane hansip iku mung saka kahanane ing lingkungan.
Saupama kahanane iku mbutuhake hansip. Hansip iku pakaryan sing kurang diregani
dening masyarakat. Sebutane hansip iku kurang nyenengake malah ana uga kang
nganggep yen pakaryan hansip iku ora duwe aji ing masyarakat. Kamangka hansip
iku pakaryane dadi keamanane desa, nanging masyarakat nganggep yen hansip iku
pakaryan sing asor. Banjur ing masyarakat jawa mligine, hansip owah dadi denawa
sing sebutane dirasa luwih nyenengake lan luwih ngluhurake pakaryan iki.
Dhata ing ukara:
a) Ing desaku ana pendhaftaran hansip, nanging pendhaftaran hansip iku mau
ora ana sing dhaftar jalaran akeh para mudha nyepelekake pakaryane hansip.
b) Acara bersih desa ing Kalidawir iku dijaga denawa sing cacahe ora
thithik.
Ukara (a) iku hansip
kurang duwe aji utawa kurang diregani dening masyarakat, amarga hansip iku
biyasane wong sing wis tuwa didadekake hansip. Beda karo pulisi utawa tentara
sing duweni aji sajrone masyarakat. Kamangka, hansip iku prangkat desa sing
penggaweyane ngamanake desa, ora beda adoh kaya dene pulisi. Banjur ing ukara
(b) sebutane hansip sing owah dadi denawa iku dianggep wis luhur, amarga bisa
ngayomi lan njaga acara ing ukara (b) kanthi aman lan tertib. Ing ukara (b) sebutane
denawa dianggep becik tinimbang sebutane hansip.
2). Bajingan owah dadi kusir
Bajingan kalebu
jinise pakaryan, nanging penggaweyan bajingan iku asring dikonotasikake ala
utawa dipadhakake karo bajingan penjahat. Bajingan iku kalebu ing perangane
pakaryan adhedhasar kahanan. Bajingan iku pakaryan saka kahanane si bajingan
kasebut sing nglakokake cikar utawa grobag sing ditarik dening sapi. Dadi
kahanane pakaryan iki amarga si bajingan kasebut nglakokake cikar. Sebutane
bajingan iku dirasa asor utawa konotasine kurang becik tumrap penganggo basa.
Kamangka bajingan iku kalebu pakaryan sing nglakokake cikar utawa grobag sing
ditarik sapi utawa jaran. Banjur sebutane bajingan iku mau owah dadi kusir sing
dirasa luwih luhur lan luwih nyenengake. Owahe bajingan iku mau amarga
masyarakat ngarani yen bajingan iku penjahat, banjur bajingan iku mau owah dadi
kusir.
Dhata ing ukara:
a) Penggaweyane paklikku dadi bajingan.
b) Saben wayah dina minggu, Andi dadi kusir ing Malioboro.
Ukara (a) pakaryan
utawa penggaweyan bajingan iku dirasa luwih asor. Amarga sebutane bajingan iku
dipadhakake karo bajingan penjahat. Banjur bajingan iku mau owah dadi kusir,
amarga kusir dianggep luwih luhur lan luwih alus. Ing masyarakat dhewe bajingan
dianggep penjahat, dudu wong sing nglakokake cikar utawa grobag sapi.
Masyarakat wis salah tampa, senadyan masyarakat wis salah tampa marang
bajingan, nanging bajingan iku mau owah dadi kusir sing dirasa luwih alus. Yen
ing ukara (b) kusir dianggep luwih luhur tinimbang bajingan.
3)
Tukang kayu owah dadi undhagi
Pakaryan tukang kayu iku kalebu penggaweyan kang
adhedhasar kahanan. Tukang kayu iku bisa diarani pakaryan adhedhasar kahanan
amarga penggaweyane saka kahanane natahi kayu lan tkang gawe piranti saka kayu.
Sebutane tukang kayu dirasa kurang nyenengake. Banjur, tukang kayu iku owah dadi
luwih nyenengake dadiundhagi. Undhagi dirasa luwih nyenengake lan duweni
pangaji tinimbang tukang kayu iku mau.
Dhata
ing ukara:
a) Pak Sofyan dadi tukang kayu
ing Jakarta.
b) Pakdheku dadi undhagi ing
Bali.
Ukara (a) pakaryan utawa penggaweyan tukang kayu iku isih
dikira kurang nyenengake lan uga dianggep kurang luhur. Banjur tukang kayu iku
mau owah dadi undhagi sing luwih nyenengake lan luwih luhur ing antarane
masyarakat tinimbang tukang kayu iku mau.
C. Dudutan
Saka
andharan ing ndhuwur bisa didudut yen owah-owahane teges saya luhur awujud
pakaryan iku owah-owahane teges kang bisa ngluhurake teges utawa jinise
pakaryan tinimbang teges pakaryan sadurunge. Owah-owahane teges saya luhur bisa
awujud saka saperangane pakaryan kang netral utawa lumrah lan pakaryan kang
negatif utawa asor banjur owah dadi saya luhur.
Owah-owahane teges saya luhur awujud pakaryan bisa
kedadeyan saka maneka warna kang njalari kayata bab emotif, bab panganggo basa (masyarakat),
bab sosial, bab linguistik, lan bab sejarah. Owah-owahane teges saya luhur
awujud pakaryan iku kedadeyan amarga masyarakat nganggep pakaryan sing kurang
becik utawa asor iku ora diregani amarga sebutane pakaryan iku mau. Banjur sebutane
pakaryan iku mau owah dadi saya luhur lan saya becik amarga kahanan kang kaya
mangkono iku mau.
Kapustakan
Chaer, Abdul. 2009. Pengantar
Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta
Djajasudarma, Fatimah. 1993. Semantik 2 Pemahaman Ilmu Makna. Bandung: Refika
Aditama
Tarigan, Henry, Guntur. 1985. Pengajaran Semantik. Bandung: Angkasa
Pateda, Mansoer. 2001. Semantik Leksikal. Jakarta: Rineka Cipta
Parera, J.D. 2004. Teory
Semantik. Jakarta: Airlangga
Muljana, Slamet. 1964. Semantik (Imu Makna). Surabaya: Djambatan
Sasangka,
Sry Satriya Tjatur Wisnu. 2011. Paramasastra
Gagrag Anyar Basa Jawa. Jakarta: Yayasan Paramalingua.
Pranowo,
Sudaryanto. 2001. Kamus Pepak Basa Jawa.
Yogyakarta: Badan Kongres Bahasa Jawa.
Kawuryan,
Megandaru W. 2006. Kamus Lengkap
Jawa-Indonesia. Yogyakarta: Panji Pustaka.
matur nuwun Mas...
BalasHapusbahasanya mudah dipahami..
BalasHapussiiipppp
BalasHapus